PENDIDIKAN SENI VISUAL Tingkatan 3
BULAN
|
MINGGU
|
TARIKH
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
|
PBS
|
CATATAN
|
|
JAN
|
1
|
2/1 – 3/1
|
Asas Seni Reka: Unsur Seni reka
Garisan, Rupa, Bentuk
|
Memahami
dan menghasilkan satu karya yang mengaplikasikan fungsi Unsur seni dalam
aktiviti
penghasilan
seni visual
|
|
|
|
|
2
|
6/1 – 10/1
|
Asas Seni Reka: Unsur Seni reka
Jalinan, Ruang, Warna
|
B1
DH1 E1
|
5/1 Pendaftaran Pelajar Ting. 1
|
||
|
3
|
13/1 – 17/1
|
Asas Seni Reka : Prinsip Rekaan
Harmoni, Penegasan, Kontra, Imbangan, Irama dan Pergerakan,
Kepelbagaian, dan Kesatuan.
|
Memahami
dan menghasilkan satu karya yang mengaplikasikan fungsi Unsur seni dalam
aktiviti
penghasilan
seni visual
|
B1
DG1 E1
|
14/1 Cuti Maulidur Rasul
17/1 Cuti Sempena Thaipusam
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
|
|
4
|
20/1 – 24/1
|
B1
DK1 E1
|
|
|||
|
5
|
27/1 – 31/1
|
Lukisan
Menghasilkan kerja seni dengan pelbagai media dan teknik.
|
Mengetahui dan memahami jenis dan asas lukisan
Menghasilkan dan mengenalpasti unsur seni dan prinsip
rekaan dalam menggambar secara
lukisan
|
B2
DH1 E1
|
31/1 Cuti Tahun Baru Cina
1/ 2 : Cuti Hari Wilayah
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
|
FEB
|
6
|
3/2 – 7/2
|
B3
DH1 E1
B4
DH1 E1
|
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
|||
|
7
|
10/2 – 14/2
|
Memahami peranan lukisan dalam seni visual.
|
B5
DH1 E1
B6
DH1 E1
|
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
||
|
8
|
17/2 – 21/2
|
Catan
Mempelajari beberapa teknik menghasilkan catan.
|
Mengetahui dan
memahami jenis dan
teknik catan.
|
B3
DH1 E2
|
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
|
FEB / MAC
|
9
|
24/2 – 28/3
|
Catan
Penghasilan Catan dengan menggunakan teknik tertentu.
|
Menghasilkan catan mengikut
teknik yang tertentu.
|
B4
DH1 E2
|
Latihan:
Objektif dan Subjektif
|
|
MAC
|
10
|
3/3 – 7/3
|
Catan
Penghasilan Catan dengan menggunakan teknik tertentu.
|
Mengaplikasikan dan memahami unsur
seni dan prinsip rekaan dalam catan
|
B5
DH1 E2
B6 DH1 E2
|
Latihan:
Subjektif
|
|
|
11
|
10/3 – 14/3
|
|
Latihan:
Subjektif
|
|||
|
12
|
17/3 – 21/3
|
Arca
Mengetahui jenis-jenis arca.
|
Memahami konsep, jenis dan teknik penghasilan arca
|
B3
DH1 E3
|
Latihan:
Subjektif
|
|
|
|
22/3 – 30/3
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL I
|
|
|||
MAC/
APR
|
13
|
31/3 – 4/4
|
Arca
Menghasilkan arca dengan mengikut
pilihan media dan teknik yang ingin digunakan.
|
Memahami dan menghasilkan arca berfungsi dan estatika
|
B5
DH1 E3
B6 DH1 E3
|
|
|
|
14
|
7/4 – 11/4
|
Mengetahui teknik dan
proses untuk menghasilkan arca stabail atau mobail
|
|
Latihan:
Subjektif
|
||
|
15
|
14/4 – 18/4
|
Cetakan
Mengetahui jenis-jenis arca
|
Mengetahui dan memahami pelbagai jenis, media dan teknik
cetakan
|
B3
DH1 E4
|
|
|
|
16
|
21/4 – 25/4
|
Cetakan
Penghasilan cetakan pilihan
|
Menghasilkan cetakan
yang tertentu sebagai penghasilan seni
Visual
|
B4 DH1 E4
|
Latihan:
Subjektif
|
|
APR / MEI
|
17
|
28/4 – 2/5
|
Memahami cetakan dan aplikasi unsur seni dan prinsip
rekaan.
|
B5 DH1 E4
B5 DH1 E4
|
1/5 (Rab): Cuti Hari Pekerja
Latihan:
Subjektif
|
||
MEI
|
18
|
5/5 – 9/5
|
Komunikasi visual : Rekabentuk
grafik
Simbol dan logo/pembungkusan
|
Mengenali logo dan simbol
serta mengetahui kegunaannya.
|
B2 DG1 E1
|
Latihan:
Subjektif
|
|
|
19
|
12/5 – 16/5
|
Komunikasi visual : Rekabentuk
grafik
Pembungkusan
|
Menghasilkan logo,
tipografi, logo,
poster, papan tanda
dan sebagainya.
|
B3
DG1 E1
|
13/5 Cuti Hari Wesak
Latihan:
Subjektif
|
|
|
20
|
19/5 – 23/5
|
B4
DG1 E1
|
Latihan:
Subjektif
|
|||
MEI / JUN
|
|
26/5 – 15/6
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
|
|||
JUN
|
21
|
16/6 – 20/6
|
Komunikasi visual : Rekabentuk grafik
Risalah
|
Menghasilkan risalah yang
mempunyai tipografi dan ilustrasi
|
B5 DG1 E1
B6 DG5 E1
|
Latihan:
Subjektif
|
|
|
22
|
23/6 – 27/6
|
Kraf Tradisional
& Dimensi baru:
Batik
|
Memahami asas kraf tradisional dan batik lukis.
|
B1 DK1 E1
B2 DK1 E1
|
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
|
JUN/ JUL
|
23
|
30/6 – 4/7
|
Mengumpulkan maklumat dan sejarah batik serta menghasilkan
kraf batik lukis.
|
B3
DK1 E1
B4
DK1 E1
|
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
||
JUL
|
24
|
7/7 – 11/7
|
Memahami kraf batik tradisional dan dimensi baru.
|
B5
DK1 E1
B6
DK1 E1
|
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
||
|
25
|
14/7 – 18/7
|
Kraf Tradisional
& Dimensi baru:
Tenun
|
Mengetahui dan memahami asas kraf tenunan dan merekacorak
kraf tradisional.
|
|
15/7 : Cuti Nuzul Quran
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
|
|
26
|
21/7 – 25/7
|
Menghasilkan kraf
tenunan yang ringkas.
|
|
Latihan:
Objektif
|
||
JUL / OGOS
|
27
|
28/7 – 1/8
|
Memahami kraf tenunan tradisional dan dimensi baru.
|
|
28-29/7 : Cuti Hari Raya
Aidilfitri Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
||
OGOS
|
28
|
4/8 – 8/8
|
Perkembangan Seni Visual di Malaysia :
Seni halus
Artis &Tokoh seni halus
|
Mengetahui dan memahami warisan budaya Seni Halus
Malaysia. Menghargai tokoh dan
warisan budaya Seni Halus Tempatan
|
B5 DH2 E5
|
Latihan:
Subjektif
|
|
|
29
|
11/8 – 15/8
|
Mengetahui dan memahami Kraf
Tradisional tempatan.
Mengetahui dan menghargai tokoh dan pandai tukang
tempatan.
|
B6 DH2 E1
|
Latihan:
Objektif
|
||
|
30
|
18/8 – 22/8
|
Perkembangan Seni Visual di Malaysia :
Seni halus
Peralatan
|
Mengetahui sejarah Seni Halus Malaysia selepas merdeka dan
kraf tradisional dari aspek tokoh dan sumbangan,
nilai-nilai
estetik dan sosial.
|
|
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
|
|
31
|
25/8 – 29/8
|
|
31/8(Ahd)
Hari Kebangsaan Ke-57
Latihan: Subjektif dan Objektif
|
|||
SEPT
|
32
|
1/9 – 5/9
|
Perkembangan Seni Visual di Malaysia :
Seni halus
Alat Permainan
|
Mengumpul maklumat berkaitan
perkembangan seni visual dalam
kehidupan, budaya, tempatan dan budaya lain.
|
|
Latihan:
Subjektif dan Objektif
|
|
|
33
|
8/9 – 12/9
|
Membuat pernyataan mengenai pengaruh seni dalam kehidupan. Menyenaraikan perkara yang
berkaitan dengan alat permainan tradisional dengan
masyarakat
pribumi
|
|
|
||
|
|
15/9 – 21/9
|
CUTI
PERTENGAHAN PENGGAL 2
16/9
(Isn): Cuti Hari Malaysia
|
|
|||
|
34
|
22/9 – 26/9
|
Perkembangan Seni Visual di Malaysia :
Seni halus
Perhiasan diri
|
Mengumpulkan maklumat mengenai perkembangan Seni
Visual dalam kehidupan, budaya
tempatan dan budaya lain.
|
|
|
|
SEPT/
OKT
|
35
|
29/9 – 30/10
|
Perkembangan Seni Visual di Malaysia :
Seni halus
Perhiasan diri
|
Membuat pernyataan mengenai pengaruh seni
dalam kehidupan. Menyenaraikan
perkara yang
berkaitan dengan perhiasan diri dalam masyarakat pribumi.
|
|
|
|
OKT
|
36
|
6/10 – 10/10
|
|
6/10 Cuti Hari Raya Aidil Adha
|
|||
|
37
|
13/10 – 17/10
|
|
|
|||
|
38
|
20/10 – 24/10
|
|
23/10 : Cuti Deepavali
25/10 : Awal Muharam
|
|||
|
39
|
27/10 – 31/10
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
|||
NOV
|
40
|
3/11 – 7/11
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
|||
|
41
|
10/11 – 14/11
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
|||
|
42
|
17/11 – 21/11
|
Menyempurnakan
PBS
|
|
|||
PENDIDIKAN SENI VISUAL Tingkatan 4
BULAN
|
MINGGU
|
TARIKH
|
TAJUK
|
LATIHAN
|
CATATAN
|
|
JAN
|
1
|
2/1 – 3/1
|
Asas Seni Reka:
Unsur Seni reka
Garisan,
Rupa, Bentuk, Jalinan, Ruang dan Warna
|
Memahami proses, gubahan dan fungsi
Seni Visual serta berkomunikasi dalam semua bidang seni berkaitan:
a. Idea dan proses
i. mesej / kandungan
ii. pengwujudan idea
iii. olahan idea
b. Olahan karya
i. Asas Seni Reka
ii. media
iii. teknik
penghasilan
|
Karya Abstrak
10 soalan objektif
|
31/12 Pendaftaran pelajar lama
5/1 Pendaftaran Pelajar Ting. 1
|
2
|
6/1 – 10/1
|
Asas Seni Reka : Prinsip Rekaan
Harmoni,
Penegasan, Kontra, Imbangan, Irama dan Pergerakan, Kepelbagaian, dan
Kesatuan.
|
||||
3
|
13/1 – 17/1
|
Lukisan
|
Mengenali teknik lukisan.
i. garisan kontor
ii. garisan beralun
iii. garisan selari
iv. garisan silang pangkah
Menghasilkan satu karya lukisan
menggunakan teknik lukisan berbeza dan media yang berbeza.
|
Lukisan
10 soalan objektif
|
14/1 Cuti Maulidur Rasul
17/1 Cuti Sempena Thaipusam
|
|
4
|
20/1 – 24/1
|
Lukisan
|
25/1 (Sab): Sekolah Ganti I
|
|||
5
|
27/1 – 31/1
|
Catan
|
Mengenali teknik catan:
Basah atas basah
Basah atas kering
Kering atas kering
Kering atas basah
Mengaplikasi teknik catan pada kertas
lukisan
Dengan menggunakan media pelbagai.
|
Lukisan
10 soalan objektif
|
31/1 Cuti Tahun Baru Cina
1/ 2 : Cuti Hari Wilayah
|
|
FEB
|
6
|
3/2 – 7/2
|
Catan
|
|||
7
|
10/2 – 14/2
|
Reka
Bentuk Grafik : Logo
|
Mengenali dan membezakan 3 jenis Logo
dan simbol.
Menghasilkan Logo syarikat dengan
pemilihan jenis logo sendiri.
|
Lukisan
10 soalan objektif
|
||
8
|
17/2 – 21/2
|
Reka
Bentuk Industri
|
Memahami konsep mereka bentuk dan
proses penghasilan sesuatu produk.
A) Idea dan
proses
|
10 soalan objektif
|
||
FEB / MAC
|
9
|
24/2 – 28/3
|
Reka
Bentuk Industri
|
Pelajar menghasilkan 1 produk botol minuman.
|
Lakaran ide
rekabentuk.
Lukisan.
|
|
MAC
|
10
|
3/3 – 7/3
|
Komunikasi
Visual :
Tipografi
|
Mengenali 4 jenis tipografi.
Pelajar mengenali dan tahu menggunakan
pen kaligrafi.
Pelajar menghasilkan satu set rekaan
tipografi.
|
Latihan menggunakan pen Kaligrafi.
|
|
11
|
10/3 – 14/3
|
Komunikasi
Visual :
Tipografi
|
Satu set rekaan tipografi sendiri.
|
|||
12
|
17/3 – 21/3
|
Kraf
Tradisional :
Batik
|
Mengetahui asal-usul batik.
Mengenali jenis-jenis batik di
Malaysia.
|
15 objektif.
|
||
22/3 – 30/3
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL I
|
|||||
MAC/
APR
|
13
|
31/3 – 4/4
|
Kraf
Tradisional :
Batik
|
Penghasilan batik pelangi.
Penghasilan batik lukis.
|
10 batik pelangi
|
|
14
|
7/4 – 11/4
|
Kraf
Tradisional :
Batik
|
1 batik
lukis.
|
|||
15
|
14/4 – 18/4
|
Cetakan
|
Mengenali jenis-jenis cetakan dan teknik.
Penggubahan idea untuk dipindahkan ke
atas blok kayu.
|
10 objektif
|
||
16
|
21/4 – 25/4
|
Cetakan
|
Penghasilan karya cetakan blok kayu.
Pendokumentasian dengan meletakkan
nama, edisi dan tahun.
|
10 objektif
|
||
APR / MEI
|
17
|
28/4 – 2/5
|
Cetakan
|
1 karya cetakan blok kayu
|
1/5 (Rab): Cuti Hari Pekerja
|
|
MEI
|
18
|
5/5 – 9/5
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
|||
19
|
12/5 – 16/5
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
13/5 Cuti Hari Wesak
|
|||
20
|
19/5 – 23/5
|
Arca
|
Mengenali jenis-jenis Arca.
|
10 objektif
|
||
MEI / JUN
|
26/5 – 15/6
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
||||
JUN
|
21
|
16/6 – 20/6
|
Arca
|
Penghasilan Arca Assemblaj.
|
1 karya arca
assemblaj
|
|
22
|
23/6 – 27/6
|
Sejarah
dan Apresiasi Seni : Bangunan Tradisional
|
Mengenali dan memahami fungsi-fungsi
bahagian rumah tradisional.
Mengenali jenis-jenis rumah
tradisional dari negeri yang berbeza.
|
10 objektif
1 lukisan rumah tradisional dengan
mengaplikasikan teknik lukisan.
|
||
JUN/ JUL
|
23
|
30/6 – 4/7
|
Sejarah
dan Apresiasi Seni : Bangunan Tradisional
|
|||
JUL
|
24
|
7/7 – 11/7
|
Sejarah
dan Apresiasi Seni : Bangunan Tradisional
|
|||
25
|
14/7 – 18/7
|
Reka
bentuk persekitaran : Landskap
|
Memahami penggunaan ruang dalam
lanskap.
Mengetahui konsep penggunaan pokok di
kawasan perumahan.
|
10 objektif
1 model ruang halaman rumah.
|
15/7 : Cuti Nuzul Quran
|
|
26
|
21/7 – 25/7
|
Reka
bentuk persekitaran : Landskap
|
||||
JUL / OGOS
|
27
|
28/7 – 1/8
|
Reka
bentuk persekitaran : Hiasan Dalaman
|
Mengetahui dan memahami
prinsip asas Hiasan Dalaman
seperti berikut:
fungsi, kedudukan, ruang, ukuran,
pencahayaan,
pengudaraan, ruang pergerakan, susun
atur perabot, warna, susunan, hiasan.
|
10 objektif
1 model hiasan dalaman bilik tidur
kanak-kanak.
|
28-29/7 : Cuti Hari Raya
Aidilfitri
|
OGOS
|
28
|
4/8 – 8/8
|
Reka
bentuk persekitaran : Hiasan Dalaman
|
|||
29
|
11/8 – 15/8
|
Kraf
tradisional :
Ukiran
Kayu
|
Mengetahui sejarah asal-usul ukiran kayu.
Mengenali nama-nama ukiran berdasarkan corak.
Mengenali jenis-jenis silat.
|
10 objektif
Lukisan
jenis-jenis silat
|
||
30
|
18/8 – 22/8
|
Kraf
tradisional :
Ukiran
Kayu
|
Menghasilkan ukiran kayu dengan
mengaplikasikan 2 atau 3 jenis silat yang dipelajari.
|
Cermin
muka.
|
||
31
|
25/8 – 29/8
|
Kraf
tradisional :
Ukiran
Kayu
|
31/8(Ahd)
Hari Kebangsaan Ke-57
|
|||
SEPT
|
32
|
1/9 – 5/9
|
Kraf
tradisional :
Anyaman
|
Mengenali apa itu anyaman.
Mengetahui dan memahami proses
penghasilan dan kegunaan anyaman.
Mengenali corak-corak anyaman
tradisonal.
|
10 objektif
5 subjektif
|
|
33
|
8/9 – 12/9
|
Pakaian tradisional :
Malaysia
|
Mengenali jenis-jenis pakaian
tradisional.
Membezakan jenis-jenis pakaian
tradisional dari negeri yang berbeza.
|
10 subjektif
Menghasilkan corak pada pakaian
tradisional.
|
||
15/9 – 21/9
|
CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL 2
|
16/9 (Isn): Cuti Hari Malaysia
|
||||
34
|
22/9 – 26/9
|
Senjata
Tradisional Melayu : Keris
|
Memahami sejarah keris di Malaysia.
Mengenali bahan yang digunakan untuk
menghasilkan keris.
Mengetahui bahagian-bahagian keris.
|
Lukisan
senjata tradisional Keris berserta dengan nama-nam a bahagian keris.
|
||
SEPT/
OKT
|
35
|
29/9 – 30/10
|
ULANGKAJI
|
|||
OKT
|
36
|
6/10 – 10/10
|
ULANGKAJI
|
6/10 Cuti Hari Raya Aidil Adha
|
||
37
|
13/10 – 17/10
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
||||
38
|
20/10 – 24/10
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
23/10 : Cuti Deepavali
25/10 : Awal Muharam
|
|||
39
|
27/10 – 31/10
|
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
|
||||
NOV
|
40
|
3/11 – 7/11
|
Pengenalan silibus tingkatan 5
|
|||
41
|
10/11 – 14/11
|
Pengenalan silibus tingkatan 5
|
||||
42
|
17/11 – 21/11
|
Pengenalan silibus tingkatan 5
|
PENDIDIKAN SENI VISUAL Tingkatan 5
BULAN
|
MINGGU
|
TARIKH
|
TAJUK
|
OBJEKTIF
|
LATIHAN/KERJA KURSUS
|
CATATAN
|
||
JAN
|
1
|
2/1 – 3/1
|
SENI HALUS :
LUKISAN
|
Mengenali teknik lukisan.
Mengaplikasikan teknik lukisan di
dalam lukisan alat dan bahan.
|
10 latihan objektif
1 latihan lukisan.
|
31/12 Pendaftaran pelajar lama
5/1 Pendaftaran Pelajar Ting. 1
|
||
2
|
6/1 – 10/1
|
|||||||
3
|
13/1 – 17/1
|
SENI HALUS :
CATAN
|
Mengenalpasti teknik catan.
Mengaplikasikan satu karya catan
menggunakan teknik yang dipilih.
|
10 objektif
1 latihan catan.
|
14/1 Cuti Maulidur Rasul
17/1 Cuti Sempena Thaipusam
|
|||
4
|
20/1 – 24/1
|
25/1 (Sab): Sekolah Ganti I
|
||||||
5
|
27/1 – 31/1
|
Menghasilkan satu karya catan
berdasarkan gambar yang diberi.
|
1 latihan catan.
|
31/1 Cuti Tahun Baru Cina
1/ 2 : Cuti Hari Wilayah
|
||||
FEB
|
6
|
3/2 – 7/2
|
SENI HALUS :
ARCA
|
Mengenali jenis-jenis arca.
Menghasilkan lakaran arca daripada
tumbuhan.
Menghasilkan lukisan lengkap arca
yang dipilih.
|
10 objektif
1 lakaran ide
1 lukisan 3D
|
|||
7
|
10/2 – 14/2
|
|||||||
8
|
17/2 – 21/2
|
SENI HALUS :
CETAKAN
|
Mengenali jenis cetakan
Mengenalpasti jenis cetakan
berdasarkan karya cetakan.
Menghasilkan cop cetakan benaman.
|
10 objektif
3 edisi karya cetakan.
|
||||
FEB /
MAC
|
9
|
24/2 – 28/3
|
||||||
MAC
|
10
|
3/3 – 7/3
|
Komunikasi Visual : Reka bentuk grafik &
Multimedia
|
Mengenali fungsi-fungsi alatan
komputer.
|
20 objektif
|
|||
11
|
10/3 – 14/3
|
Komunikasi Visual : Reka bentuk grafik &
Multimedia
|
Merekabentuk muka depan folio kerja
kursus menggunakan pengaplikasian adobe illustrator.
|
1 rekabentuk kulit folio.
|
||||
12
|
17/3 – 21/3
|
Reka Bentuk Industri
|
Mengenali jenis-jenis produk
industri.
|
20 objektif
|
||||
22/3 – 30/3
|
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL I
|
|||||||
MAC/
APR
|
13
|
31/3 – 4/4
|
Reka Bentuk Industri
|
Penghasilan lakaran ide produk
penyimpanan barang. (3D)
|
1 lakaran ide
1 lukisan 3D
|
|||
14
|
7/4 – 11/4
|
Reka bentuk persekitaran: Landskap
|
Mengetahui penggunaan tumbuhan.
Mengenali jenis-jenis ruang yang
terdapat pada laman atau sesuatu landskap.
|
20
objektif
|
||||
15
|
14/4 – 18/4
|
|||||||
16
|
21/4 – 25/4
|
Reka bentuk persekitaran : Hiasan dalaman
|
Mengenali jenis-jenis pelan.
Mengetahui jenis-jenis ruang.
|
20 objektif
|
||||
APR /
MEI
|
17
|
28/4 – 2/5
|
Kraf Tradisional :
Tembikar
|
Mengenali jenis-jenis tembikar.
Mengetahui proses penghasilan
tembikar.
|
20 objektif
|
1/5 (Rab): Cuti Hari Pekerja
|
||
MEI
|
18
|
5/5 – 9/5
|
Memahami proses pembuatan tembikar.
|
20
objektif
|
||||
19
|
12/5 – 16/5
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
13/5 Cuti
Hari Wesak
|
|||||
20
|
19/5 – 23/5
|
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
|
||||||
MEI /
JUN
|
26/5 – 15/6
|
CUTI PERTENGAHAN TAHUN
|
7/6 Hari Keputeraan Yang di Pertuan Agong
|
|||||
JUN
|
21
|
16/6 – 20/6
|
Kraf Tradisional :
Anyaman
|
Mengetahui asal-usul anyaman.
Mengenali jenis-jenis kelarai.
|
20
objektif
|
|||
22
|
23/6 – 27/6
|
Menghasilkan anyaman.
|
||||||
JUN/
JUL
|
23
|
30/6 – 4/7
|
Kraf Tradisional :
Ukiran
Kayu
|
Mengenali jenis-jenis silat.
Penghasilan silat belah rotan.
|
20 objektif
|
|||
JUL
|
24
|
7/7 – 11/7
|
Penghasilan ukiran kayu.
|
|||||
25
|
14/7 – 18/7
|
Pakaian Tradisional
|
Membezakan jenis-jenis pakaian
tradisional dari negeri yang berbeza.
Menamakan setiap pakaian tradisional.
|
6 struktur
10 objektif
|
15/7 : Cuti Nuzul Quran
|
|||
26
|
21/7 – 25/7
|
Senjata tradisional :
Keris
|
Mengenali bahagian-bahagian keris.
|
10 objektif
|
||||
JUL /
OGOS
|
27
|
28/7 – 1/8
|
Seni visual dalam budaya yang lain.
Realisme
Cubisme
Impressionisma
Post-impresionisma
|
Membezakan dan membandingkan
perbezaan karya seni dari aliran yang berbeza.
Menghasilkan satu karya seni
berdasarkan aliran yang dipilih.
|
20 objektif
1 catan mengikut aliran pilihan.
|
28-29/7 : Cuti Hari Raya Aidilfitri
|
||
OGOS
|
28
|
4/8 – 8/8
|
Seni visual dalam budaya yang lain.
Romantisma
Naturalisme
Ekspresionisme
|
|||||
29
|
11/8 – 15/8
|
Kenderaan Tradisional:
Mengenali
kenderaan tradisional Malaysia.
|
Mengenali jenis kenderaan tradisional.
Mengetahui bahagian-bahagian kenderaan
tradisional.
|
20
objektif
|
||||
30
|
18/8 – 22/8
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
|
||||||
31
|
25/8 – 29/8
|
PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM
|
31/8(Ahd)
Hari
Kebangsaan Ke-57
|
|||||
SEPT
|
32
|
1/9 – 5/9
|
Kenderaan Tradisional:
Mengenali
kenderaan tradisional Malaysia.
(Kereta Lembu, Perahu, Beca)
|
Mengenali jenis kenderaan tradisional.
Mengetahui bahagian-bahagian kenderaan
tradisional.
|
10 struktur
|
|||
33
|
8/9 – 12/9
|
Tenunan :
Mengetahui alat
tenunan & proses tenunan.
|
Mengenali alat-alat yang digunakan di dalam
tenunan.
|
20 objektif
|
||||
15/9 – 21/9
|
CUTI PERSEKOLAHAN PERTENGAHAN PENGGAL
2
|
16/9 (Isn): Cuti Hari Malaysia
|
||||||
34
|
22/9 – 26/9
|
LATIHAN
KERTAS 1 SOALAN PEPERIKSAAN NEGERI
|
||||||
SEPT/
OKT
|
35
|
29/9 – 30/10
|
LATIHAN
KERTAS 1 SOALAN PEPERIKSAAN NEGERI
|
|||||
OKT
|
36
|
6/10 – 10/10
|
LATIHAN
KERTAS 1 SOALAN PEPERIKSAAN NEGERI
|
5/10 Cuti Hari Raya Aidil Adha
|
||||
37
|
13/10 – 17/10
|
LATIHAN KERTAS 2 SPM
|
||||||
38
|
20/10 – 24/10
|
LATIHAN KERTAS 2 SPM
|
23/10 : Cuti Deepavali
25/10 : Awal Muharam
|
|||||
39
|
27/10 – 31/10
|
ULANGKAJI
|
||||||
NOV
|
40
|
3/11 – 7/11
|
ULANGKAJI
|
|||||
41
|
10/11 – 14/11
|
SPM
|
||||||
42
|
17/11 – 21/11
|
SPM
|
Do you have any Rancangan tahunan for Form 1 Please ? This is a lovely web page, well done.
ReplyDelete